1 t/m 3 juni Venetie

1 juni 2019 - Venetië, Italië

Zaterdag 1 juni

Vandaag is het een reisdag. We rijden van Toscane naar Venetië. En nee, niet omdat ik zo graag naar Venetië wil zoals jullie al gelezen hebben maar, omdat mijn schatje dat zoooo graag wil ;-). We komen rond 15.00 uur aan bij ons huisje in Noale. Stefano en Barbara, broer en zus, wonen hier zelf ook. In de tuin staat een klein huisje dat ze verhuren. Ze wonen hier met maar liefst 8 honden, dus wij zijn blij! We worden verwelkomd door beiden en drinken gezamenlijk wat fris.

P1260068P1260069P1260070P1260071P1260078P1260080

We begroeten natuurlijk eerst alle honden! Deze honden komen allemaal uit dierenasiels in Italië.  Hieronder stellen we ze voor:

Dante                                          Olivia                                         Stelino                 Ronny                                    Speranza                                  Memole

1 Dante1 Olivia8 Stelino1 Ronny (2)1 Speranza1 Memole

Eli (links)                                              Nana

1 EliP1260122

We hebben eerste even boodschappen gehaald, lekker makkelijk, pizaatje voor in de oven en natuurlijk hondensnoepjes. Dus daarna hadden we een uitgebreide knuffelsessie!

Olivia is echt een schat. Helaas heeft ze een tumor bij haar heup en heeft ze nog maar ongeveer 3 maanden te leven.

Dante was niet meer bij ons weg te slaan, nadat ze snoepjes gekregen had.

Stelino was ook een schatje! Knuffelen dat ze kan!

Ronny waren we allebei verliefd op. Zo lief, maar ook netjes qua gedrag (niet bedelen).

Memole was ook een echte knuffelkont!

Speranza hadden we niet zoveel contact mee en ook met Eli niet.

Datzelfde geldt voor Nana. Zij was echt heel schuw. Veel blaffen naar ons. Op de foto hieronder zie je ze wel bij me voor een snoepje en die nam ze ook uit de hand van mij aan, maar dat was dan ook eenmalig. Stefano vertelde dat het niet aan ons lag. Maar ze is niet goed behandeld en alleen Stefano kan bij haar komen en haar aaien. Steeds als we in de tuin kwamen gaf ze aan blaf en ging ze langzaam rennend dezelfde rondjes om het grote huis rennen. In het begin af ze onze snacks wel als je het naar haar gooide. Dan pakte ze het voorzichtig en inderdaad ze heeft een keer bij Patrick en bij mij schichtig uit de hand gegeten. Maar daarna niet meer. Best zielig!

P1260102P1260096P1260098P1260066P1260086

P1260088P1260131P1260091

Zondag 2 juni

Vandaag wordt het een relax dagje. Het is behoorlijk warm en Stefano heeft aangegeven dat we beter morgen naar Venetië kunnen gaan, omdat het in het weekend nog drukker is. En het was ook nog eens een speciaal weekend met festiviteiten. Eerst krijgen we een ontbijtje geserveerd. Dus we knuffelen vooral heel veel met de honden, lezen, Patrick speelt tafelvoetbal met een vriend van Barbara tegen Stefano en Barbara zelf. Natuurlijk heeft hij gewonnen... ;-). Normaal was Stefano de beste, maar naarmate ze langer aan het spelen waren ging hij steeds harder praten en zijn zus op zijn drukke Italiaans dringende aanwijzingen geven wat ze moest doen. Grappig! En 's avonds eten we heerlijke gamba's!

Maandag 3 juni

Vandaag gaan we naar Venetië! We parkeren de auto bij het treinstation in het dorpje, gratis en voor niks en pakken de trein naar Venetië. Een kleine 30 minuten laten staan we in het centrum. We kopen eerst even een plattegrondje want je verdwaald hier zo door al die steegjes. Het blijft bijzonder om te zien dat de provinciale weg bij ons hier in feite de kanalen door de stad zijn. Alles moet per boot; de bevoorrading van winkels, bezorgen van pakketjes, verbouwingen etc.

P1260145P1260157P1260170P1260181

We lopen door de smalle steegjes met de romantische kleine kanalen.

P1260186P1260227

Onderstaande foto's zijn van het Grande Canal. Het belangrijkste kanaal van Venetië. Daarna zie je een foto van de Rialtobrug. Het is de oudste en bekendste van de vier bruggen over het Canal Grande.

P1260218P1260196P1260212

En dan komen we uit bij het San Marco plein. Aan het plein bevinden zich onder andere de ingang van het Dogepaleis en de San Marco, de kathedraal van Venetië.

P1260236P1260238P1260249

En dan de Brug der Zuchten. De brug is een verbinding tussen het Dogepaleis (Palazzo Ducale) en de gevangenis. Vroeger moesten de veroordeelden over deze brug heen lopen alvorens ze in de kille en vochtige kerkers werden opgesloten. Via de raampjes van de brug zagen de gevangenen dan voor de laatste keer het daglicht. De naam Brug der zuchten (Ponte dei Sospiri) refereert aan hun zucht op weg naar hun bestemming.

P1260278

En nog een paar overzichtsfoto's.

P1260261P1260280P1260296P1260284

En nee, we hebben rondvaart gedaan. Dat vonden we allebei echt te duur, te toeristisch...

Maar het was een leuke dag. Ik heb toch weer nieuwe, mooie herinneringen aan deze stad. Dus Patrick, bedankt ;-)