4 t/m 7 juli Wenen

4 juli 2019 - Wenen, Oostenrijk

Donderdag 4 juli

We rijden van Lienz naar Wenen. Er staat zo’n 5 uren voor, en de reis gaat voorspoedig. Aangekomen in Wenen merken we gelijk dat het een grote stad is. Het is vrij druk en er zijn overal wegwerkzaamheden. Gelukkig hebben we een goede navigatie en komen we zonder problemen aan op locatie. Nick staat ons buiten al op te wachten. Hij brengt ons naar de ondergrondse parkeergarage, ideaal! Het is wel even wennen, want de auto's kunnen naar boven en beneden....

P1280170

Het appartement zelf ligt op de vierde verdieping en heeft een balkon met uitkijk op de binnentuin. Het is een rustige omgeving. Het is van alle gemakken voorzien. De koelkast staat vol bier, wijn en water. Ik kan mijn eigen boodschappen bijna niet kwijt 😉. Allemaal digitale hoogstandjes in huis. Dit was voorheen hun eigen appartement, maar ze zijn verhuisd naar het platteland. Hij geeft aan wat we moeten zien en waar het allemaal ligt. We pakken onze spullen uit en gaan boodschappen doen. De Spar is 5 minuten te voet.

P1280167P1280165P1280166P1280168P1280169

Vrijdag 5 juli

We lopen over de Naschmarkt richting het centrum. De beroemdste markt van Wenen kent een geschiedenis die teruggaat tot de 16e eeuw. Op de Naschmarkt maak je een culinaire wereldreis. Je vindt hier kruiden en specerijen uit alle windhoeken van de wereld, van typisch Weens tot Indiaas en van Vietnamees tot Italiaans.

P1280174P1280173P1280172P1280175P1280176P1280171

Aan het einde van de markt komen we uit op de Karlsplatz. Aan dit plein ligt de Karlskirche, gebouwd in 1737.

P1280182

We lopen door naar Belvedère, een barok paleizencomplex. Onderweg zien we nog een mooie fontein.

P1280185

Belvedère is mooi om te zien!

P1280214P1280212P1280203

Daarna gaan we via de Karnter Strasse naar Stephansplatz. Daar staat de mooie Stephansdom. Deze kerk is een rooms-katholieke kathedraal en tevens de zetel van de aartsbisschop van het Oostenrijkse aartsbisdom Wenen, in de hoofdstad Wenen. De dom is 107 meter lang en 34 meter breed en is de grootste kathedraal van het land. Het behoort tot de belangrijkste gotische bouwwerken in Oostenrijk.

P1280219P1280228P1280231P1280232P1280238P1280243

We lopen nog een rondje door het centrum. Wat opvalt zijn de statige gebouwen en beelden.

P1280177P1280217P1280193P1280249

’s Avonds bakken we lekkere pannenkoeken!

Zaterdag 6 juli

We willen vandaag met de trein naar Schloss Schonbrunn. Maarrrrrr de trein is door werkzaamheden gesperd. Dus ja, maar lopen naar het volgende station, maar ook die is gesperd…. Wat nu? We vragen het aan een man in een kiosk en die zegt dat we door moeten lopen naar het volgende station, zo’n 5 minuten en van daaruit vertrekt er een trein naar het paleis. Pffff, ik weet niet hoeveel kilometer we nu al gelopen hebben in de brandende zon, maar goed we moeten wel als we daar naartoe willen. Aangekomen bij het station, moeten we een kaartje kopen van € 5,00 en dan 1 halte later uitstappen. We vragen aan een meneer op het station hoe lang het kaartje geldig is. Hij geeft aan dat we op de terugweg weer een nieuw kaartje moeten kopen, bij dit station moeten uitstappen en dan de bus richting het centrum nemen. In het kaartje zit ook de bus inbegrepen. Oke, duidelijk. We kunnen gelijk instappen in de trein en bij aankomst blijkt het heel druk te zijn. Veel toeristen, net zoals ons 😉. Maar de voorkant van het paleis kunnen we eigenlijk niet zien, omdat er concerten worden gegeven en er een heel podium voor het paleis is opgesteld. Oke…. Patrick vind dit wel erg jammer, maar ja niets aan te doen. Dus even een paar losse foto's van de voorkant van het paleis.

P1280255P1280251P1280258

Dus we lopen een rondje om het gebouw en komen dan in de tuinen erachter terecht. Daar hebben we wel mooi zicht op het paleis met de strak aangelegde tuinen.

P1280260P1280272P1280279P1280286

Het is weer erg warm vandaag, dus zodra we een schaduwplekje zien, puffen we even uit. Er is ook een hele mooie fontein en ik zou er zo in willen springen! Na zo’n 1,5 uur besluiten we de trein terug te pakken. We kopen weer een kaartje, stappen bij de volgende halte uit en pakken de bus naar het centrum. Van daaruit moeten we weer een andere trein richting Leopoldstadt nemen. We zouden een nieuw kaartje moeten kopen, maar ik vind het wel prima. We doen net alsof we gek zijn en stappen gewoon de trein in. Leopoldstadt staat vooral bekend, omdat vroeger de helft van de bevolking joods was. Maar we lopen eerst richting een soort permanent Disneyland, maar dan in het klein zonder entree. En dan zien we een wildwaterbaan. Enige verkoeling is best welkom dus we besluiten een kaartje te kopen en erin te gaan. Maar hij gaat best wel omhoog en dan lijkt het een soort achtbaan en dat vind ik best eng. En toen kwamen we op dat punt bovenaan en ik zat voorin, nou ik heb toch geschreeuwd als een keukenmeid! Whahaha, maar het was wel lekker!

P1280301P1280302P1280300

Daarna zien we er nog eentje maar die is heel anders opgezet. Met een lift ga je in de rubberen boot omhoog en daar wordt je in de wildwaterbaan geduwd. In het begin was het heel even suf, maar toen begon die boot te draaien! Nou, niet normaal! We moesten echt naar 1 punt kijken om niet heel erg misselijk te worden, whahaha.

P1280324P1280323P1280318

En op het laatst krijg ik me toch een laag water over me heen! Als enige in de boot natuurlijk….. Maar wel lekker verkoelend 😉. We doen ook nog een ballenspel en daarna lopen we richting het Donaukanaal. Daar vinden we een leuk tentje met zitstoeltjes in de schaduw en drinken we een lekkere ApfelSchorle. Ook wel water met prik en een soort appelsap er doorheen, erg lekker!

P1280325

We vervolgen onze weg naar Kunst Haus Hundertwasser. Friedensreich Hundertwasser, was een Oostenrijkskunstenaar en architect. Hij stond vooral bekend om de door hem ontworpen, kleurrijke gebouwen en was voorvechter van een mens- en milieuvriendelijke bouwwijze. Leuk om te zien, maar een beetje overrated…

P1280326

Het was een lange dag dus we nemen de trein weer richting huis. Ook dit keer kopen we geen kaartje, spannend…. 😉

Zondag 7 Juli

Vandaag doen we het een beetje rustig aan, want de afgelopen dagen waren best vermoeiend. Aan het begin van de middag lopen we naar een tentoonstelling over skateboarden en graffiti. Weer eens wat anders en leuk om te zien.

P1280329P1280330P1280331P1280332P1280333P1280334

Daarna gaan we op zoek naar een restaurantje wat een tip was van onze host. Maar onderweg zie ik een mooi gebouw wat ik eigenlijk van dichtbij wil bekijken. Patrick blijft even staan en ik loop verder. Maar het is zo mooi, dat ik hem bel dat hij ook even moet komen kijken. We lopen een stukje door de tuinen naar de andere kant. Daar vinden we een prachtig plein met aan weerskanten twee magnifieke gebouwen die het natuurhistorisch en het kunsthistorisch museum herbergen.

P1280335P1280336P1280337

Van daaruit kunnen we doorlopen naar het Museumkwartier. Ik had gelezen dat dit een gezellig plein is om iets te drinken en/of te eten. En dat is het ook! We besluiten om hier gelijk iets te eten en niet meer naar het andere restaurantje op zoek te gaan. Dit ziet er zo gezellig uit. En ze zijn ook iets aan het opbouwen voor een orkest, dus misschien ook nog live muziek. We hebben heerlijk gegeten en een half uurtje later gaat er een orkest spelen met een erg enthousiaste dirigent. Leuk om te zien!

P1280338P1280339

Maar helaas drijven er donkere wolken over en moeten ze stoppen. Het gaat ook vijf minuten later regenen. Jammer! Maar ja, dan maar naar huis. Het is een kwartiertje lopen, dus we schuilen tussendoor een paar keer als het te hard gaat regenen. ’s Avonds kijken we de wedstrijd van het vrouwen voetbalteam. Morgen gaan we eindelijk naar Slovenië!

1. Arnold en Joke:
    16 juli 2019
    Mooi paleis en prachtige tuinen en wat een drukte heel wat anders hoor. Een pretpark ook altijd leuk jammer van die regen, koelt wel lekker af. Zijn bij jullie thuis geweest lag een bekeuring uit Wenen boete 2 x 60 euro en een naheffing van twee treinkaartjes.(grapje) Nog een paar fijne vakantiedagen.
  2. Patrick:
    16 juli 2019
    Shei ff uit! Ik hoop dat er niks binnenkomt van dat motorrijden 🙄🥴. Tot nu toe nog slechts 1 boete uit Frankrijk van € 45,00. Maar in Italie kon het wel eens 1 jaar duren hoorde ik, pfff....