22 t/m 24 mei Florence

22 mei 2019 - Florence, Italië

Voordat ik met het reisverhaal begin moet ik jullie iets leuks vertellen. Vanaf het begin van onze vakantie hebben we een nieuwe Italiaans liedje ontdekt, wat ontzettend lekker is. Pensare Male gezongen door The Kolors en Elodie. Dus dat is nu "ons" nummer geworden. Iedere keer als het gedraaid wordt laten we alles vallen waar we mee bezig zijn en doen we samen een dansje :-) Nu zijn jullie vast nieuwsgierig geworden dus hierbij de link,  https://www.youtube.com/watch?v=myrJ8th4Xgc naar het liedje op Youtube. Even de reclame voorbij laten gaan en dan.....dansen! Misschien plaats ik de volgende keer ook nog wel een filmpje van ons dansje, maar ik krijg Patrick nog niet zover... ;-)

Woensdag 22 mei

Vandaag rijden we van Rome naar Florence in zo'n 3 uurtjes. Onderweg krijgen we weer heel wat regen te verduren! Maar goed we morgen niet klagen, want tot nu toe gebeurd dit alleen maar op onze reisdagen. Is toch minder erg... We komen rond 15.00 uur aan bij ons huisje, The Lemon Garden. We worden weer hartelijk ontvangen door de hosts, Gaia en haar vader. Het huisje heeft een fijne tuin met allemaal citroen- en kersenbomen. We krijgen een rondleiding en tips voor Florence. Ook staat er weer een fles wijn klaar met daarbij brood en schapenkaas, lekkerrrrr! We parkeren de auto op het terrein en daar blijft hij de komende dagen lekker staan.

P1250206P1250207P1250209P1250210P1250212

Op 5 minuten loopafstand is namelijk de metro naar het centrum en ook een hele grote supermarkt. Dus we gaan eerst even de boodschapjes voor de komende dagen doen. En als we net 5 minuten terug zijn begint het toch te regenen, niet normaal! Bij video's staat hiervan ook een filmpje. Maar wij kunnen lekker buiten zitten onder ons afdak!

Donderdag 23 mei

We hebben kaartjes gereserveerd om 10.30 uur voor Palazzo Pitti, paleis en museum. Op de weg er naartoe maken we een paar mooie fotootjes van de rivier die dwars door Florence stroomt.

P1250214P1250224P1250231P1250240P1250245

Aangekomen bij het paleis, zijn we een beetje vroeg maar we morgen er al in. We gaan eerst naar de Appartementi Monumetali. De appartementen bestaan uit diverse zalen en werden gebruikt door de familie Medici. Ze zijn rijkelijk ingericht en zijn uit de tijd van de renaissance. Ze bestaan onder andere uit de Troonzaal, Slaapkamer van de koningin, Slaapkamer van de koning en de Eetzaal.

P1250258P1250264P1250265P1250268P1250269P1250278

Daarna bekijken we de Galleria Palatina met diverse zalen met schilderijen van bekende Italiaanse kunstschilders zoals: Titiaan, Rafaël (Madonna del Granduca), Botticelli, Andrea del Sarto, Filippo Lippi, Perugino en Antonio Canova. Andere nationaliteiten: Diego Velázquez, Antoon van Dyck, Rubens.

P1250283P1250285P1250289P1250290P1250298P1250301

Buiten bevinden zich de Boboli tuinen en hebben we een mooi uitzicht op Florence met de Duomo (koepel).

P1250312P1250316P1250309

We lopen terug door de nauwe straatjes naar de Ponte Vecchio (Italiaans: oude brug). Dit is een beroemde middeleeuwse brug over de rivier de Arno in Florence, Italië. De brug is vooral bekend door de winkeltjes (vooral juweliers) die zich op de brug bevinden. Op één niveau hoger dan de brug bevindt zich de Corridoio Vasariano. Deze gang van ongeveer één kilometer is in opdracht van Cosimo I de' Medici gebouwd door Giorgio Vasari en had tot doel dat de leden van de familie de' Medici van en naar hun paleizen Palazzo Vecchio en Palazzo Pitti konden gaan zonder zich onder het volk te hoeven begeven. Deze gang zie je op de laatste foto.

P1250326P1250331P1250332P1250341P1250355

Daarna besluiten we naar huis te gaan. We zijn allebei moe, van alle indrukken waarschijnlijk. Patrick gaat even een dutje doen op de schommelbank en ik ga ook even liggen. Na het eten plukken we nog kersen, heerlijk!

P1250364P1250365

Vrijdag 23 mei

We hebben om 10.00 een begeleide tour door de Kathedraal di Santa Maria del Fiore. Dit is de kathedrale basiliek en het dominerende symbool van de Italiaanse stad Florence. Het is de op drie na grootste kathedraal van Europa. De Santa Maria del Fiore staat midden in het historische centrum van Florence tegenover het Baptisterium. Gedurende de middeleeuwen was Florence een van de belangrijkste steden van het Italiaanse schiereiland geworden. Bij een stad met die positie hoorde een grote kathedraal en eind 13e eeuw besloot het stadsbestuur dan ook dat de oude kathedraal van Santa Reparata moest worden vervangen door een kerkgebouw dat de macht van Florence uitstraalde. De naar het ontwerp van Arnolfo di Cambio gebouwde voorgevel werd al in 1588 afgebroken om plaats te maken voor een nieuwe voorgevel in de stijl van de renaissance. Een gebrek aan financiële middelen leidde ertoe dat deze nooit werd gebouwd en dat de kathedraal eeuwenlang een eenvoudige bakstenen westgevel had (vergelijkbaar met de voorgevel van de Sint-Laurensbasiliek).

Echt een schitterend gebouw! Zoveel details, daar blijf je gewoon naar kijken. Op de laatste foto zie je een schilderij met de eenvoudige bakstenen westgevel.

P1250390P1250379P1250384P1250386P1250375P1250377

P1250373P1250372P1250418

Als we naar binnen gaan zijn we verbaasd over de sobere inrichting. Maar na uitleg van onze gids begrijpen we dat dit is omdat ze vonden dat het christendom geen pracht en praal moet uitstralen, maar juist soberheid.

P1250429P1250434P1250473P1250456P1250462P1250471

Het weer in Florence laat zich niet echt voorspellen. Dit zou de mooiste en warmste dag worden, maar tot nu toe hebben we het echt koud! Het ziet er ook niet naar uit dat op korte termijn de zon komt.... Maar we zijn natuurlijk echt diehards dus we lopen verder om Florence te ontdekken. Het is een gezellig stad. Naar onze mening romantischer dan Rome vanwege de kleine straatjes, de rivier en dat je alles te voet kunt bezichtigen. EN gelukkig breekt in de middag de zon en kunnen we een beetje opwarmen! We lopen door een straatje dat bekend staat om zijn lekker broodjes en dat is te zien! Jeetje, er staat echt een gigantische rij voor het zaakje. Dat laten we even aan ons voorbij gaan. Op een plein eten is duur, maar toch wel erg gezellig dus besluiten we op het plein naast het beroemde museum Uffizi een pasta te eten. Natuurlijk hoort daar een wijntje bij;-) En mensen kijken...

P1250485P1250490P1250511P1250503P1250506P1250519P1250557

Morgen rijden we naar Toscane. Daar verblijven we een week om even te ontspannen. Meer daarover in het volgende reisverhaal!

1. Arnold en Joke:
    29 mei 2019
    Schitterend. Lekker die kersen vers uit de boom, maar een goed plan even een weekje relaxen. Veel plezier in Toscana. Wij hadden een straat BBQ 25 mei, was heel erg gezellig zo leer je alle straatbewoners toch op een andere manier kennen. Groetjes tot het volgende verhaal.
  2. Jan van der Wende:
    30 mei 2019
    Florence is ook een mooie stad met veel geschiedenis, vooral de fam De Medici was invloedrijk.
    Het italiaanse liedje heb ik al bekeken en gedanst, helemaal mijn ding.
    Vandaag naar de kunstkijk geweest met muziek erbij, was mooi en gezellig.
    Groetjes en tot horens.