17 mei t/m 21 mei Rome

17 mei 2019 - Rome, Italië

Donderdag 17 mei

Als het goed is hebben jullie ons verslag van de kattenopvang I Micciotolli in Camaiore gelezen. Het was echt geweldig! Donata is een super lieve vrouw en doet samen met de vrijwilligers hun stinkende best om de katten een zo goed mogelijk verblijf te geven. We zijn heel blij dat we deze opvang bezocht hebben en een mooie donatie konden doen!

Vrijdag 18 mei

Vandaag rijden we naar Rome! We hebben gekozen voor een appartement aan de rand van de stad zodat we niet teveel het centrum van Rome in hoeven te rijden met onze auto. Dat is echt niet te doen. Wat een chaos! Overal scooters die tussendoor razen, auto's die op een tweebaansweg met z'n drieën naast elkaar rijden en bumper aan bumper parkeren zodat je de andere auto wel een duwtje moet geven om eruit te kunnen draaien... We worden hartelijk ontvangen door Mia, onze host. Ze stapt in en we rijden naar de parkeergarage onder de flat. Daar blijft onze auto de komende drie dagen veilig staan :-)  We krijgen veel tips over Rome en ook van de omgeving in Toscane. Het appartement ligt op de zesde etage, gelukkig is er een lift want we hebben nogal wat bij ons... Het appartement is klein, maar alles wat we nodig hebben is aanwezig. We verblijven hier 4 nachten.

Zaterdag 19 mei

We lopen naar het metrostation, een kleine 10 minuten, om de trein naar het centrum te pakken. Het gaat voorspoedig, binnen 15 minuten staan we midden in het centrum van Rome. Het is een beetje wisselvallig weer dus daarom hebben we besloten om vandaag de kattenopvang in Rome te bezoeken. Midden tussen alle opgravingen ligt de opvang, heel apart om te zien. Ook hiervan hebben jullie weer een verslag ontvangen.

Daarna lopen we door naar het Pantheon. Het Pantheon is een antieke tempel in Rome uit de 2e eeuw n.Chr.  Het is een herbouw van een eerder pantheon op deze plaats die in het jaar 80 door brand werd verwoest. Pantheon (Grieks: πάς pas = elke / θεός theos = god) betekent '(gewijd aan) alle goden’. Het Pantheon is een van de best bewaard gebleven Romeinse gebouwen ter wereld. Dit dankt het gebouw aan het feit dat het in de 7e eeuw werd omgevormd tot kerk en continu in gebruik is gebleven en onderhouden. Het Pantheon is nog steeds in gebruik als rooms-katholieke kerk en is gewijd aan de Heilige Maria en de martelaren. De toegang is gratis dus natuurlijk gaan we kijken en het is werkelijk prachtig!

P1240563P1240561P1240564P1240588P1240602P1240621P1240619

P1240596P1240591

We willen eigenlijk wel wat drinken en ja hoor er is een plekje beschikbaar recht tegenover het Pantheon in de zon! Maar daar betaal je natuurlijk ook voor;-)        € 9 euro voor een glaasje wijn en € 8,00 voor een biertje.... Dusssss, maar ja dan zit je wel recht tegenover het Pantheon ;-).

We lopen verder richting de bekende Trevifontein. Onderweg komen we mooie gebouwen en kerken tegen.

De Trevifontein (Italiaans: Fontana di Trevi) is de grootste en bekendste fontein van Rome. De fontein is circa 26 meter hoog en ongeveer 22 meter breed. Zij is gelegen aan een pleintje, het Piazza di Trevi. De fontein is gebouwd in opdracht van paus Clemens XII. Ze is getekend door Bernini en ruim 50 jaar later gebouwd door de architect Nicola Salvi, in de stijl van de late barok. De bouw duurde van 1732 tot 1762. De fontein is tegen de achtergevel van het Palazzo Poli gebouwd. In het keizerrijk was het de gewoonte om een monument op te richten op plaatsen waar water vanuit nieuwe bronnen Rome binnen kwam.

P1240636P1240638P1240653P1240660P1240661

Van daaruit lopen we verder naar het Colloseum. Het Flavisch Amfitheater (Latijn: Amphitheatrum Flavium), beter bekend als het Colosseum, gebouwd in de 1e eeuw na Chr. te Rome, was het grootste amfitheater in het Romeinse Rijk. Het Colosseum was geheel bedoeld voor de spelen die werden georganiseerd en gefinancierd door de heersende keizer. Erg indrukwekkend gebouw.

P1240675P1240676P1240680P1240681P1240699

Daarna pakken we de tram terug naar huis. We hebben van Mia de tip gekregen dat er in de buurt van ons appartement een pizzabakker zit die goed is en betaalbaar. Dus op de terugweg neemt Patrick een paar stukken pizza en ik lasagne en canaloni en het is inderdaad heerlijk! Met twee ijsthee erbij waren we     € 16,00 kwijt.... En daarnaast zit een Gelateria, dus natuurlijk een ijsje als toetje! Alles net zo duur als een biertje en een wijntje bij het Pantheon!

P1240698

Zondag 20 mei

Vandaag gaan we naar Vaticaanstad. We hebben tickets geregeld voor de Sint Pieters basiliek en het Vaticaans Museum met de Sixtijnse kapel. Skip the Line tickets zodat je niet uren in de rij hoeft te staan....

Het is een belangrijk bedevaartsoord voor katholieken en geldt als de eerste van de zeven pelgrimskerken van Rome. De Sint-Pietersbasiliek was de grootste kerk ter wereld tot 1989, toen ze in grootte werd overtroffen door de Basilique Notre-Dame de la Paix, een kopie van de Sint-Pieter, in Yamoussoukro, de hoofdstad van Ivoorkust.

Toen we daar kwamen stond er echt al een gigantische rij voor het kopen van kaartjes. En wij konden zo doorlopen, heerlijk!

We waren er allebei stil van. Zo mooi! Dit kun je ook eigenlijk niet op foto vastleggen, dit moet je gezien hebben....

P1240831P1240849P1240846P1240737P1240741P1240735P1240752P1240782P1240725P1240790P1240772P1240792

Daarna hebben we nog even een theetje gedronken en wat gegeten. Om 14.00 hadden we de volgende afspraak staan bij het Museum. Ook daar stond een gigantische rij met mensen te wachten. Gelukkig konden we met de groep weer the line skippen en mochten we binnen ons eigen gang gaan. Goed geregeld! Ook dit was weer erg mooi! We hebben er uit de vele foto's maar even een paar uitgezocht.

P1240883P1240874P1240887P1240901P1240903P1250011P1250046P1250029P1250042P1250048P1250052

P1250018P1250023P1250067

Vandaag eten we pasta pesto en ik ga gelijk aan het eten beginnen als we thuiskomen, omdat we allebei echt honger hebben. En ik begin heel enthousiast, maar dan blijkt dat de waterkoker het niet doet.... Oke, nou ja dat is niet zo'n probleem, dan maar koud water op het elektrische gasstel koken. Maar ook die worden niet echt warm. Blijkt dat we helemaal geen stroom meer hebben! Dus Mia geappt en zij woont boven ons dus dat is handig. Ze komt gelijk naar beneden om de schakelaars te checken, maar daar is niets mis mee. Dus samen met Patrick gaat ze naar de centrale meterkast helemaal beneden. En dat doen ze een paar keer, maar helaas heeft het nog geen effect. We besluiten de waterkoker uit te zetten en alleen het gasstel te proberen en dat blijkt uiteindelijke de oplossing. Ze geeft aan dat dit nog nooit is gebeurd en ze weet ook niet hoe dit kan. Ze heeft wel twintig keer sorry gezegd. Maar we hebben ook gelachen want ze had al een drankje op dus ze was lekker aan het praten en lachen. En ze kwam ook nog een biertje en een fles rode en witte wijn geven, omdat ze het zo vervelend vond!

IMG_4595 (002)

En als klap op de vuurpijl kwam haar zoontje later 2 pannenkoeken met Nutella brengen, hahaha! Lekker hoor ;-). Uiteindelijk zaten we om 19.30 uur te eten...

Maandag 21 mei

Vandaag is onze laatste dag in Rome dus we rijden eerst een rondje met de Hop-on-Hop-Off bus om een keuze te maken van wat we nog willen zien. We willen in ieder geval naar Piazza Venezia vanwege het mooie gebouw en de Engelenburcht.

Piazza Venezia:

P1250080P1250095P1250103P1250098P1250088

We besluiten ook even binnen te kijken al hebben we geen idee of het interessant is. Nou, dus niet interessant, maar we zijn blij dat we het gedaan hebben want we kunnen naar boven lopen en van daaruit hebben we prachtig uitzicht op Rome met zijn opgravingen! Binnen gaat het over het Italiaanse leger, hun vlaggen en andere tentoonstellingen.

P1250115P1250123P1250117P1250122P1250131P1250132

We lopen ook nog een rondje beneden langs om alles van bovenstaande foto's van dichterbij te kunnen zien. Het lijkt wel alsof we in een filmdecor zijn beland, zo bijzonder! Alles is stokoud in dit deel. Onwerkelijk gezicht. Heel Rome is eigenlijk een openluchtmuseum, maar dan staat een oud gebouw tussen nieuwere delen van de stad in. Ook bijzonder is dat ze al jaren met een 3e metrolijn bezig zijn, maar als ze graven om het te verder te bouwen stuitten ze steeds op archeologische vondsten en moeten de werkzaamheden direct gestaakt worden. Deze metrolijn komt dus nooit af is de verwachting!

P1250151P1250153P1250155P1250156P1250158

Daarna stappen we weer op de bus en rijden we door naar de Engelenburcht. De Engelenburcht ontleent zijn naam aan een legende. Op kerstdag 590 hield paus Gregorius I een grote plechtige kerkelijke optocht om God te smeken een einde te maken aan de pestepidemie. Boven op het mausoleum verscheen de aartsengel Michaël. De engel stak zijn zwaard in de schede, wat betekende dat Gregorius' bede was verhoord en de strijd tegen de pestepidemie voorbij was. Paus Pius II liet op de plaats waar de aartsengel zou zijn verschenen een kapel bouwen. Het beeld uit 1752 van de aartsengel Michaël dat boven op het gebouw staat is van de hand van Pieter Antoon Verschaffelt.

20190521_155304P1250168P1250176P1250178

We willen eigenlijk nog wel ergens een drankje doen, maar niet te ver meer lopen, want dat kunnen onze voeten niet meer aan ;-). Dus we lopen richting het Pantheon, maar ergens slaan we een zijweg in en komen we op een heel gezellig plein uit. We pakken een terrasje in de zon. Er wordt live muziek gespeeld en daarna worden we vermaakt door een komiek. Jullie moeten echt even naar de videootjes kijken, zo gelachen! Mooie afsluiter van deze dag.

20190521_171401 (002)

1. Arnold en Joke:
    24 mei 2019
    Schitterend, maar goed dat je het allemaal opschrijft jullie zien zo veel in een paar dagen dat kun je nooit onthouden en het voordeel voor ons is ….. wij genieten gratis mee. Die clown is zeker grappig om te zien kan me goed voorstellen dat je daar plezier om hebt gehad. Groetjes van ons .
  2. Jan van der Wende:
    29 mei 2019
    Hallo jongelui, wij hebben al 2 keer dit reisverslag van Rome bekeken met de mooie foto's het blijft interessant. Wij zijn er ook geweest maar ik zou zo weer willen. Vaticaanstad is zo indrukwekkend en jullie poezenasiel is ook bijzonder. Toscane is een mooie streek dat zullen jullie nog wel ontdekken. Liefs je ouders.